2010. augusztus 2., hétfő

Meteostation

Elég sok kép van még konvertálás alatt - ugye RAWba csináltam az összeset, a jobb látvány érdekében, csak így egyenként kell 700 képet átalakítani, stb... rengeteg idő, és idegölő munka. Míg a gép gondolkozik - addig én írok valamit! :D Ilyen még úgysem volt.
---------------------------------------------------------------------------------
Van egy meteorológiai állomásom - nem olyan mint az OMSZ-nek - kicsit egyszerűbb, de mégis minden igényt kielégít. Hőmérséklet, páratartalom, légnyomás, szélsebesség, csapadék. Csak jelenidő, esemény, égképészlelő nincs hozzá - illetve van: Én - csak épp nemmindig vagyok jelen!
---------------------------------------------------------------------------------
Régen is volt állomásom! 2000 novemberében kezdődött az egész, mikor egy kis egyszerű fabódéba 2 méter magasan volt egy
Six Minimum-Maximum hőmérő. Mindennap 18:00 UTCkor (nyáron 20 órakor, télen 19 órakor) kimentem, lemértem a napi maximumot és minimumot: ezt egy kis, fénymásolt lapra írtam be! Ugyanúgy vezetve lett a légnyomás (aneroid barométer) és a csapadék (műanyag csapadékmérő henger) és a jelenségek is - mivel szakközepes voltam, ezért könnyű volt az egész mert mindig otthon voltam estére, így végül 2005 augusztusáig egészen 64 hónap lett levezetve. Aztán ugye jött az egyetem - kollégium. Nemműködött már a rendszeres észlelés - így az állomás le lett állítva, a berednezései le lettek szerelve.
---------------------------------------------------------------------------------
2006 őszén azonban előjött a gondolat - hogy egy automata állomást kellene építeni! 2007 januárjában kezdtem el építeni az állomást! Viszont mivel automata, ezért jóval többe fog kerülni mint egy 1500Ft-os hőmérő... úgygondoltam, hogy semmit nem bízok a véletlenre! A segítség a
METNET metorológiai portáltól jött! Onnét gyűjtöttem össze a sok információt, ott segítettek, hogy mit hol hogyan kell!
---------------------------------------------------------------------------------
Először magát a "hőmérőházat" az árnyékolót kellett megépíteni. Fenyőfából készült, kétrétegű lamellás burkolat - 7 réteg védőborítással, festéssel, kezeléssel. Lassan, de biztosan készült! 2007 márciusában a kültéri munkálatok is elkezdődtek. Készült egy vasoszlop (ami a házat tartja), majd a "zászló" - amin a szélszenzor és a csapadékmérő lett, plusz még egy irányfény, csak az idővel leesett! :D Végül az egész 2007 májusában készült el! Már csak az "agyat" kellett beletenni!
---------------------------------------------------------------------------------
Az "agy" egy
WS-1600-as vezetéknélküli állomás lett - a bázisállomásra három szenzor küldi az adatot - áll maga egy szélirány-szélsebességmérőből, egy billenőkanalas csapadékmérőből, és egy hőmérő/páratartalommérő szenzorból: ebbe futnak bele a kábelek és ez küldi az adatot a beltéri egységbe. Maga a berendezés 3 óránként tárol és több hétig vissza lehet követni az adatokat.
---------------------------------------------------------------------------------
Végül 2005 május 12.én lett kész az egész - júniusban meg az adattárolás is elindult, így egészen máig, kisebb nagyobb változtatásokkal működik a rendszer. Megbízhatóan működik, és végül 2010 májusán nagyobb híre kelt a dolognak. Remélhetőleg még sokáig működni fog, sőt egyébb fejlesztések is tervben vannak, de azt majd akkor! :) Külön köszönet BB-nek Képek ittvannak, az állomásról, az egész "építkezésről": Kattints a képre!


A képek alatt ott a leírás is! :)